Tuesday, 6 December 2011

MASALAH KANAK-KANAK KHAS

1. MASALAH KERENCATAN AKAL

Kanak-kanak yang ditafsirkan sebagai terencat akal adalah kanak -kanak yang mempunyai daya pemikran yang berkurangan dan bermasalah dalam . Mereka yang kerencatan akal yang teruk (severe mental retardation) tidak boleh berjalan, bercakap atau menjaga diri. Manakal mereka yang tidak begitu teruk hanya mempunyai masalah mempelajari cara -cara hidup seperti menjaga diri.Kecatatan terbahagi kepada kecacatan -kecacatan fizikal atau anggota, penglihatan dan pendengaran.Kecacatan anggota tidak bermakna anak yang terlibat kecacatan akal
a) Punca masalah kerencatan akal
30% daripada kanak-kanak yang terencat akal teruk disebabkan oleh keabnormalan genetic seperti sindrom Downs, 25% disebabkan palsi serebrum, 30% disebabkan oleh meningitis dan masalah perinatal manakala 15% tidak ada sebab -sebab tertentu. Kanak-kanak sebegini mempunyai ukuran IQ (intelligent quotient) kurang daripada 50.Kebanyakkan kanak-kanak yang kurang teruk kerencatan akal (IQ d iantara 50- 75) tiada punca yang menyebabkannya. 
Kurang daripada 5% disebabkan oleh meningitis, palsi serebrum atau masalah perinatal.
b) Ciri-ciri masalah kerencatan akal
i.                                    Sebilangan daripada kanak -kanak kerencatan akal akan dikenal pasti kerana mengidap salah satu daripada punca-punca seperti sindrom down, masalah perinatal atau meningitis.
ii.                                    Sindrom downs mempunyai ciri-ciri tertentu dan akan dikenalpasti. Sebilangan besar kanak -kanak yang terencat akal akan dikesan semasa pihak doktor membuat ujian perkembangan ± developmental assessment
iii.                                    Mereka yang ditemui harus dirujuk kepada pakar kanak -kanak untuk siasatan yang mendalam.

2. MASALAH PENGLIHATAN

Masalah penglihatan dari segi pendidikan bermaksud sekumpulan kanak -kanak yang memerlukan pendidikan kerana masal ah penglihatan. Kaedah penyampaian 
pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan pembelajaran dan pencapaian mereka.
2.1 Punca masalah penglihatan
a.   Baka dan keturunan
b.       Komplikasi semasa hamil dan semasa lahir - Rubella ± rubella adalah penyakit virus berjangkit seakan -akan cacar yang boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi sekiranya dihidapi oleh seseorang ibu yang mengandung antara satu hingga tiga bulan.
c.      Sifilis
d.      Kecederaan
e.      Penyakit

2.2 Ciri-ciri masalah penglihatan ;
a). Rupa
- Bebola mata yang selalu berputar -putar.
- Tidak bertindak balas dengan cahaya.
- Mata yang selalu bergerak -gerak.
b). Tingkah laku
- Selalu memusing kepala ke sebelah sehaja
-Kerap berkelip
-Kerap menggosok mata
c). Aduan
- Selalu mengadu sakit kepala
- Penglihatan yang kabur
- Nampak 2 imej pada 1 objek.

3. MASALAH PENDENGARAN

Masalah pendengaran adalah masalah yang menjejaskan komunikasi atau memahami apa yang diperkatakan oleh orang lain.
3.1 Punca masalah pendengaran :
§                                 Jangkitan telinga kronik
§                                 Faktor keturunan
§                                 Kecacatan kongenital
§                                 Sakit kuning yang teruk semasa bayi
§                                 Penggunaan dadah ototoksik
§                                 Jangkitan virus atau bakteria
§                                 Proses penuaan dan tumor.
3.2 Ciri-ciri masalah pendengaran ;
§                                 kanak-kanak kurang memberi perhatian dalam kelas
§                                 Kelihatan selalu berkhayal
§                                 Buitr-butir percakapan yang tidak jelas dan janggal
§                                 Kelihatan terkejut apabila dihampiri dari belakang
§                                 Kanak-kanak tidak memahami dan mengikut arahan yang diberi
§                                 Tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur

No comments:

Post a Comment